بهترین ایده ها برای طراحی ویترین بوتیک

ویترین بوتیک

دکور و ویترین، این روزها تأثیر بسزایی در فروش اجناس مختلف دارد. بسیاری از افراد برای جلب توجه بیشتر هزینه‌های هنگفتی را صرف طراحی و دیزاین ویترین مغازه شان می‌کنند تا نظر مشتری‌ها و مردم را با ظاهری خاص و زیبا به خود جلب کنند. لذا ویترین و دکور آن نقش مهمی در فروش و تبلیغ اجناس ایفا می‌کنند. این اهمیت در مشاغلی مانند لباس فروشی دارای اهمیت بیشتری نیز هست. گاه ممکن است شخصی اصلاً قصد خرید لباس نداشته باشد اما اگر ویترین به گونه‌ای باشد که از نظر نور، رنگ و فضا، ویژگی‌های بصری ویژه‌ای داشته باشد و نظر افراد را جلب کند، آن‌ها را به درون مغازه می‌کشاند.
اگر با تکنیک‌هایی خاص و با رعایت نکاتی کلیدی، به چیدن ویترین مغازه و یا بوتیکتان اقدام کنید، می‌توانید با امکاناتی که در دست دارید فروشتان را چند برابر کرده و نظر افراد بسیاری را به سوی خود جلب کنید.

هومینگ، سامانه خرید، فروش و اجاره خانه

در این مطلب به معرفی راهکارهایی مؤثر برای چیدن وسایل و اجناس بوتیک می‌پردازیم.
این مقاله مروری خواهد داشت بر سرفصل‌های زیر:

  • اهمیت نورپردازی در ویترین
  •  ویترین بوتیک
  •  مدل یا مانکن
  •  ویترین خود را شلوغ نکنید
  •  ویترین یک بوتیک که لباس‌های ورزشی دارد باید چگونه باشد؟
  •  حتماً در هر فصل دکور خود را تغییر دهید
  • سبک خود را داشته باشید
  •  رنگ ها
  •  تلفیق هنر با مد
  •  استفاده از نمادها و المان‌های خاص

اهمیت نور پردازی در ویترین

همان‌طور که پیش از این نیز به این موضوع اشاره شد، توجه بسیاری از افرادی که به خرید لباس می‌پردازند، روی دکور و چگونگی قرار گیری لباس‌ها و اجناس مغازه است. ویترین در واقع معرفی کلی یک برند و بوتیک به حساب می‌آید. در واقع تا ویترین خوبی نداشته باشید توجه بسیاری را از دست می‌دهید.
بهتر است بهترین لباس‌های مغازه را در آنجا قرار دهید. تمیز و مرتب بودن مغازه یکی از بهترین نکات در جذب مشتری است. حتماً لباس‌ها را به خوبی در مغازه بچینید تا بتواند مشتری را به خوبی جذب کند. می‌توانید از آویزهای لباس در وسط مغازه استفاده کنید و همه‌ی لباس‌ها را روی آویز لباس قرار دهید. با این کار می‌توانید مغازه را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید. و مشتری‌ها می‌توانند به راحتی لباس موردعلاقه‌ی خود را پیدا کنند.
به‌طورکلی از نظر یک مشتری هر آنچه که در میدان دید او باشد ویترین فروشگاه است و تأثیر آن در مغز فرد به برند آن فروشگاه و حتی کیفیت محصولات آن نسبت داده شده و در ذهن او می‌ماند. نورپردازی ویترین یکی از شیوه‌های مؤثر طراحی دکور و ویترین فروشگاه‌هاست.
در اکثر محیط‌های داخلی از عمده‌ترین اهداف اولیه نورپردازی، ایجاد امنیت, سهولت تردد, تأمین روشنایی برای قابل رؤیت کردن فضا وبهره وری و بازدهی پرسنل است و از شیوه‌های نور پردازی مختلفی مانند استفاده از چراغ‌های سقفی روکار و توکار ، آویزها و لوسترها، استند و آباژور و چراغ‌های سیلندری با نور هدایت شونده , انواع چراغ‌های نورمخفی و برای تحقق این اهداف استفاده می‌شود.
معمولاً در فروشگاه‌های عمومی تأمین حداقل ۲۰۰ لوکس روشنایی ضروری است و بسته به نوع فعالیت ، روشنایی پیشخوان بهتر است بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ لوکس تأمین شود. برای بهتر دیده شدن اجسام چراغ‌ها باید به گونه‌ای قرار گیرند که کمترین سایه را ایجاد کرده و نور مستقیم آن‌ها در مخروط دید افرادی که در تردد هستند یا پشت میز نشسته یا ایستاده‌اند قرار نگیرد. همچنین استفاده از نورهایی با نمود یا درصد بازتاب رنگ ( CRI ) بالا باعث کیفیت دید بهتر مشتریان و انتخاب دقیق‌تر آن‌ها خواهد شد. معمولاً با توجه به تأثیر رنگ نور روشن (انواع رنگ‌های سفید و آفتابی و یا ترکیبی )در روحیه مشتریان و ایجاد حس امنیت در معامله و اینکه مشتری در این شرایط احساس می‌کند هر آنچه را که باید؛ دیده است. خرید و فروش در این اماکن راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق میافتد.

مدل یا مانکن؟

مدل‌ها عناصری بسیار تأثیرگذار در فروشگاه‌های لباس هستند که اگر هوشمندانه و با ظرافت از آن‌ها استفاده شود، می‌توانند به راحتی مشتری را ترغیب به خرید کنند. اما استفاده از آن‌ها همیشه محدود به ویترین یا راهروهای فروشگاه و در حالت ایستاده‌ی معمولی نمی‌شود. اخیراً برخی از فروشگاه‌ها مانند این بوتیک لباس با ایده‌های خلاقانه‌ی خود در حالت بدنی مدل‌ها، فضاهایی پویا و بسیار دعوت کننده خلق کرده‌اند. فروشندگان لباس برای قرار دادن بیشترین تعداد مانکن در ایام خاص مانند اعیاد تلاش می‌کنند مانکن‌های بیش‌تر و زیباتری در فروشگاه‌های خود قرار دهند. زیرا تجربه به آن‌ها ثابت کرده مشتریان با دیدن لباس‌هایی که تن مانکن هستند، بیشتر جذب می‌شوند.
مانکن‌ها در اواسط قرن ۱۹ با گسترش پوشاک آماده در اروپا ظاهر شدند؛ هدف اصلی استفاده از مانکن فقط نشان دادن زیبایی لباس‌ها نبود؛ بلکه برای کسانی که کار دوخت و دوز و اندازه‌گیری لباس‌ها را هم انجام می‌دادند مورد استفاده واقع می‌شوند. از مانکن‌ها برای کار دوخت و دوز استفاده می‌شود، چون مکانیسم هندسی آن‌ها نزدیک به جسم انسان است و برای تنظیم لباس، طراحی و نوآوری قابل‌استفاده هستند.
با آغاز قرن ۲۰ مانکن‌های چوبی ظاهر شدند و پس‌ازآن این صنعت به شکل‌های مختلف تکامل یافت و کشورهای مختلف راه خود برای تبلیغات لباس به کمک مانکن‌ها از طریق واردات این کالا از کشورهای اروپایی گسترش دادند.

ویترین بوتیک

ویترین بوتیک

ویترین خود را شلوغ نکنید

رویکرد مینیمالیستی در هر گونه طراحی می‌تواند شما را به پاسخ قانع کننده برساند. گاهی نیازی نیست هر آنچه را در چنته دارید رو کنید، شاید حضور یک مدل با تعداد کمی از بهترین کالاهای فروشگاه در ویترین برای مخاطب جذاب تر باشد تا انبوهی از لباس‌های جور واجور که تصمیم گیری را برای مشتری سخت می کنند.
در طراحی مینیمال ویترین، استفاده از تزیینات مینیمال، نظیر آنچه در این تصویر می‌بینید، می‌تواند تأثیری چندین برابری به وجود بیاورد. ضمناً نورپردازی خلاقانه را که از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذاری فضا است، فراموش نکنید. گاه فضای ویترین را آن‌قدر شلوغ و پر زرق و برق طراحی می‌کنند که مشتری سر در گم می‌شود. این شلوغی گاه تناسب رنگی و درست ندارد و باعث بی نظمی و عدم هارمونی لازم می‌شود.
حتماً ویترین‌هایی را دیده‌اید که به قدری شلوغ و پر از برچسب هستند که شما را سردرگم و کلافه می‌کنند. یکی از اشتباهات رایج در طراحی ویترین این است که مسئولان فروش فکر می‌کنند که چون ویترین مغازه جنبه تبلیغاتی دارند و به نوعی یک تبلیغ رایگان و آسان است پس باید از تمامی اجناس موجود در فروشگاه حداقل یکی پشت ویترین قرار گیرد و یا سرتاسر شیشه مغازه باید به معرفی اجناس یا میزان تخفیف‌های کالاها اختصاص یابد. این شلوغی و پر بودن لوازم دکوری و ویترین باعث می‌شود مشتری و بازدیدکننده بسیاری از کالاها را نادیده بگیرد در عوض گذاشتن چند نمونه لوکس و عالی از محصولات فروشگاه به مشتری امکان ارزیابی دقیق و دید سه بعدی کالا را می‌دهد و مطمئناً تأثیر بیشتری بر مشتریان خواهد داشت.

گاه یک ویترین با اشیاء کم اما زیبا، بسیار مورد توجه قرار می گیرد. خاص و منحصر به فرد فکر کنید.

ایده خاص برای ویترین بوتیک

ایده خاص برای ویترین بوتیک

ویترین یک بوتیک که لباس‌های ورزشی دارد باید چگونه باشد؟

اگر در بوتیک لباس خود، نوع خاصی از لباس‌ها مانند لباس‌ها و کالاهای ورزشی عرضی می‌کنید، المان‌ها و نشانه های آن‌ها می‌توانند کمک بسیاری به شما در طراحی کنند. مثلاً ایجاد صفحه‌ای از چمن مصنوعی در ویترین با استیکری از ورزشکار، ترکیب زیبایی خلق می‌کند که هر مشتری ورزش دوستی را به سمت خود می‌کشاند. استفاده از چمن مصنوعی به عنوان کفپوش فضای داخلی فروشگاه‌های ورزشی نیز ایده‌ای خلاقانه و هوشمندانه است که به عرضه‌ی هرچه بهتر کالاها کمک می‌کند.
هم‌چنین لازم است حتماً درباره اجناستان تا حدی اطلاعات داشته باشید تا بتوانید مشتری را در این زمینه راهنمایی کنید. زیرا این حساسیت در لباس‌های ورزشی چند برابر خواهد بود.

حتماً در هر فصل دکور خود را تغییر دهید

این اقدام موجب به روز بودن شما و جلب توجه بیشتر بوتیکتان خواهد شد. ویترین تان را در بهار، بهارانه، در تابستان، تابستانه، در پاییز، پاییزانه و در زمستان، زمستانه دکور کنید. نیاز به صرف هزینه‌ی زیادی نیست. به راحتی با قرار دادن یک لباس فصلی و اندکی خلاقیت و حتی با دست سازه‌های جذاب می‌توانید بوتیکی منحصر به فرد داشته باشید.
این تغییر دکور فصلی مشتری‌هایتان را ترغیب می‌کند زود به زود به بوتیک شما سر بزنند. تازه بودن اجناس و تغییر مداوم و با برنامه ریزی شما را به یک فروشنده موفق و سرشناس تبدیل می‌کند و مشتری‌های ثابت و همیشگی‌تان را برایتان پیدا خواهد کرد.

ویترین فصلی برای بوتیک‌ها

ویترین فصلی برای بوتیک‌ها

سبک خود را داشته باشید

بدیهی است که ویترین بوتیک، در واقع معرف تمام اجناس مغازه است. پس بهتر است با توجه به سبک و سیاق کار و اجناستان ویترینی خاص طراحی کنید. سبک‌های دکوراسیون را بوتیک لباس خود بیاورید. استفاده از یک سبک خاص سبب می‌شود بین اجزا و عناصر فروشگاه یک اتحاد و همبستگی وجود داشته باشد و آن را در چشم مشتری جذاب تر جلوه دهد. معمولاً حرفه‌ای‌ها از سبک استفاده می‌کنند. مثلاً فروشگاه لباس‌های مجلسی فاخر، اگر سبکی کلاسیک برای بوتیک خود انتخاب کند، بدون شک زیبایی لباس‌ها چندین برابر به چشم می‌آید. باید حواستان باشد سبک را متناسب با کالایی که عرضه می‌کنید، انتخاب کنید. سعی کنید از نبوغ خود استفاده کنید و یا اگر ایده‌ای از اینترنت و یا هر جای دیگری می‌گیرید، آن را تا حدی تغییر دهید و سبکی جدید خلق کنید.

رنگ‌ها

هیچ وقت از اعجاز رنگ‌ها غافل نشوید. در طراحی داخلی بوتیک استفاده از رنگ‌های جیغ مختلف توصیه نمی‌شود، چراکه مشتری را از توجه به کالا و لباس بازداشته و ذهن او را برای برانداز کردن لباس‌ها خسته می‌کند. اما استفاده از تک رنگ در فضا نه تنها مشتری را زده نمی کند، بلکه دعوت کنندگی زیادی دارد و تمرکز او را بر روی کالاها افزایش می‌دهد.
ترکیب رنگ مناسب با مصالح نظیر آنچه در این تصویر می‌بینید (ترکیب رنگ سبز با چوب) شیوه‌ای هوشمندانه برای جذب مخاطب و در عین حال حفظ تنوع در فضا است. از راه‌هایی که می‌تواند به راحتی توجه اطراف را به خود معطوف کند، استفاده از رنگ‌های شاد و خیره کننده است. ترکیب این رنگ‌ها به وسیله‌ی چراغ‌های LED و نئون تأثیر دو چندانی خواهد داشت. در بعضی قسمت‌ها نیز می‌توانید از چراغ‌های چشمک زن استفاده کنید. البته باید توجه کنید که این موارد باید در حد اعتدال به کار رفته و باعث اغتشاش بصری نشود. در این صورت نتیجه‌ی کار با شکستی سنگین رو به رو خواهد شد.

رنگ در دکوراسیون بوتیک

رنگ در دکوراسیون بوتیک

تلفیق هنر با مد

امروزه ایده های خاص و جدید بسیار مورد پسند و توجه اقشار جوان جامه قرار می‌گیرند. از این رو خوب است پیش از طراحی و چیدن ویترین بوتیک خود؛ سری به هنر و ایده های هنرمندانه بزنید. گاه با ایده هایی نو و تازه مواجه می‌شوید که نیاز به هزینه‌ی زیادی هم ندارند. برای این کار کافی است با جوانی خوش ذوق در صنعت مد مشورت و یا همکاری کنید تا نتیجه‌ی خارق‌العاده‌اش را ببینید. مدل‌ها همیشه نباید حالت فیزیکی داشته باشند و لباس‌ها هم همیشه نباید از جنس پارچه باشند تا بوتیک شما را به عنوان یک بوتیک خاص و زیبا معرفی کنند.

در استفاده از نماد ها باید دقت کنید که آن نماد ها با چهارچوب های اعتقادی و قوانین در تضاد نباشند تا مشکل ساز نشوند.

استفاده از نماد ها و المان‌های خاص
استفاده از یک نماد و المان‌هایی که با سبک کاری شما هماهنگ است می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای این که ویترینی منحصر به فرد و متفاوت داشته باشید باید هم منحصر به فرد فکر کنید و هم منحصر به فرد عمل کنید. گاه این ایده‌ها می‌تواند هرکسی را پشت ویترین مغازه شما میخکوب کند و حتی باعث شود تا آن‌ها به داخل مغازه هم بیایند به امید دیدن وسایل و لوازم دکوری جذاب تر که آن‌ها را به خرید مجاب کند. پس از استفاده از این لوازم دکوری غافل نشوید ویترین مغازه شما می‌تواند پیغامی را به مخاطبان شما منتقل کند که برایشان هم مهم است و هم تأثیرگذار. تکرار یک المان در طراحی ویترین یک مغازه هم می‌تواند راهگشا باشد به شرطی که این تکرار آزاردهنده نباشد، این تکرارها می‌توانند محتوایی متفاوت داشته باشند. البته این تکرار باید به گونه‌ای باشد که آزار دهنده نباشد و زیبایی بصری و هارمونی دکور را به خطر نیندازد.

با استفاده از آنچه گفته شد و رعایت چهارچوب‌های لازم می‌توانید به ویترینی دلخواه و زیبا دست یابید و کسب و کارتان را رونق ببخشید. شما چه ایده‌ای برای دکوراسیون بوتیک دارید؟ چه دکوراسیونی می‌تواند بوتیک شما را جذاب‌تر کند؟ نظرات خود را برای ما در قسمت دیدگاه بنویسید.

به این مقاله از هومگ چه امتیازی می‌دهید؟

برچسب ها:
پیام بگذارید