از فنون مذاکره تجاری در یک داد و ستد موفق چه می­دانید؟

فنون مذاکره تجاری

وقتی به هر دلیلی دست به کار تجاری می‌زنید، دوست دارید، این فعالیت تجاری، به‌نوعی شما را از نظر اجتماعی و اقتصادی جلو ببرد. انتهای تمام فعالیت‌های تجاری به‌نوعی با مذاکره پایان می‌یابد. درست است که عقد قرارداد، کار را تمام می‌کند. اما مذاکره است که شرایط عقد قرارداد را ایجاد می‌کند. در بازار مسکن و خریدوفروش خانه و کاشانه، اگر خودتان خریدوفروش می‌کنید و در کار ساخت‌وساز باشید، باید فنون مذاکره تجاری را یاد بگیرید. حتی اگر مالک نباشید و به‌عنوان مشاور املاک کار کنید هیچ ارزشی به واسطه یادگیری فنون مذاکره در کار شما کم نمی‌شود. چه بسا وظیفه شما در یادگیری فنون مذاکره تجاری بالاتر نیز برود. به‌هرحال شما به‌عنوان فردی امین از جانب خریدار یا فروشنده انتخاب شده‌اید که کار خریدوفروش را به بهترین نحوی انجام دهید. مسلماً حفظ وجدان کاری و رعایت حق و حقوق مشتریان، بار سنگینی بر دوش شما خواهد گذاشت.

انواع مذاکره تجاری

همه‌ی ما به مذاکره طوری نگاه می‌کنیم که قرار است جلسه‌ای معجزه کننده باشد و دو برنده، به جامعه تجاری تحویل دهد. این تفکر تا زمانی که شما بین خریدار و فروشنده قرار داشته باشید و نقش واسطه را انجام دهید، به‌راحتی قابل‌تحقق است. این شرایط ایده‌آل زمانی اتفاق می‌افتد که فروشنده‌ای نزد شما آمده باشد و در فروش یا اجاره خانه و آپارتمان در معرض فروشش از شما کمک بخواهد و از سوی دیگر خریداری برای خرید یا اجاره خانه یا آپارتمان، به شما مراجعه کند. در این حالت شما دو موردی که مکمل هم در رفع نیازها هستند و می‌توانند به انعقاد قراردادی منجر شوند را به هم معرفی می‌کنید. وظیفه شما این است که با برآورد و سبک و ‌سنگین کردن مزایا و معایب ساختمان، طوری میانجی‌گری کنید که هم فروشنده و هم مشتری، از فروش و خرید خود راضی و خرسند باشند.

بهترین روش فروش ملک چیست؟

اما در همه‌ی موارد این‌گونه نیست. در مواردی مخصوصاً زمانی که شما خود تولیدکننده و ارائه‌دهنده محصولی مانند خانه و آپارتمان هستید، نمی‌توانید به استراتژی برد- برد کفایت کنید. شما باید با توجه به بررسی شرایط، بدانید در این مذاکره تجاری، چه استراتژی‌ای شما را به پیشرفت اقتصادی سریع‌تری نزدیک می‌کند. این به این معنی نیست که استراتژی برد- برد به درد شما نمی‌خورد. گاهی برای ادامه‌ی همکاری با شرکت یا افرادی که برای شما مهره‌های مهمی محسوب می‌شوند، باید قید سود بیشتر از یک معامله خاص را بزنید و سود بیشتر یک معامله را فدای استمرار همکاری و معامله‌های بزرگتری کنید.

پس قبل از شروع یک مذاکره تجاری هدف خود از مذاکره را مشخص کنید. با آگاهی کامل پشت میز مذاکره بنشینید و برای تمام وقایع احتمالی، راه‌های قانع‌کننده داشته باشید. شما باید بدانید به چه منظوری خواهان عقد قرارداد با یک مشتری هستید و چرا می‌خواهید خانه و آپارتمانتان خود یا موکلتان را به مشتری روبرویتان بفروشید.

فنون مذاکره

یادگیری فنون مذاکره تجاری برای چه کسانی واجب است؟

پاسخ به این سؤال این است که همه‌ی در زندگی به یادگیری فنون مذاکره نیازمندیم ولی مسلماً فردی که می‌خواهد یک‌بار در عمرش خانه‌ای را تعویض کند، به اندازه افرادی که قرار است خریدوفروش خانه و آپارتمان، شغل اصلی‌شان باشد، نیازی به یادگیری فنون مذاکره نخواهد داشت. هر شغلی، نیازمند تخصص و اطلاعات مخصوص به حوزه‌ی خود را دارد. یادگیری فنون مذاکره در شغل مشاوره املاک یا ساخت‌وساز و خریدوفروش خانه و آپارتمان، از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین مسائل این حوزه است.

راهکارهای یادگیری فنون مذاکره

  • برای یادگیری فنون مذاکره کتاب زیاد بخوانید. در سمینارهای این زمینه شرکت کنید و به مشاوران این زمینه مراجعه کنید.
  • یکی از کارهایی که شما را به مذاکره‌کننده‌ی تجاری موفقی تبدیل می‌کند بالا بردن اطلاعات جانبی شماست. شاید کمی عجیب باشد ولی تسلط به مسائل روانشناسی، مانند کنترل عصبانیت، استفاده از زبان بدن و … از جمله مواردی است که شما را به مذاکره‌کننده‌ای شکست‌ناپذیر در حوزه مذاکره تجاری مسکن تبدیل خواهد کرد.
  • سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید و روی طرف مقابلتان تأثیر بگذارید. هیچ‌کس به اندازه فردی که اصول برقراری ارتباط را به خوبی می‌داند و از حد و حدود یک ارتباط خارج نمی‌شود، نمی‌تواند در همه‌ی مذاکره‌های تجاری موفق شود. خودشناسی و دیگرشناسی مهم است. در همه‌ حال تمرین کنید. یاد بگیرید از روی رفتار و صحبت‌های طرف مقابل،‌ پی به شخصیت او ببرید. مسلما وقتی با شخصیت‌ها و عواطف و احساسات مختلف آشنا باشید، بهترین رفتار را خواهید داشت و تاثیر بیشتری در جلسه مذاکره تجاری برجای خواهید گذاشت. هر چه تاثیر شما در جلسه مذاکره بیشتر باشد، شانس بیشتری دارید تا جلسه مذاکره تجاری را متناسب با منفعت خود به پایان برسانید و جای خود را در حوزه فعالیت‌های مسکن باز کنید.

مذاکره فروش مشاورین املاک

مذاکره تجاری میدان جنگ نیست

به مذاکره تجاری مانند میدان جنگ نگاه نکنید. قرار نیست هیچ‌یک از طرفین مذاکره تجاری در حوزه مسکن، به خاک بیفتد. قرار نیست هیچ‌کدامتان هر چه دارد ببازد. میزی که پشت آن نشسته‌اید میز قمار نیست. میز مذاکره است. گرچه هر یک از افرادی که برای مذاکره‌ای در یک جلسه شرکت می‌کنند،‌  به فکر دریافت سود و مزایای بیشتر هستند. اما نباید این سود بیشتر در پی حیله‌گری به دست بیاید. سعی کنید، با استفاده از نشان دادن اهمیت خدمات و توانایی‌های خود که از انعقاد این قرارداد، نصیب فرد مقابل می‌شود از بالا بردن سودتان بهره­مند شوید. قرار نیست این مذاکره آخرین مذاکره شما باشد. مسلما کسب سود بیشتر با حیله‌گری، سودهای آتی شما در مذاکراتی که قرار است در حیطه کاری مسکن برای شما پیش بیاید را از بین می‌برد. هیچ‌کس تمایلی به همکاری با کسی که فاقد اعتبار است ندارد.

صحبت نهایی و مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فن مذاکره تجاری این است که با دست پر وارد مذاکره شوید. اگر خانه یا آپارتمان می‌سازید، سعی کنید خاص و بهتر بسازید. سعی کنید، خدماتی ارائه دهید که مطمئن شوید شما را در بازار مسکن منحصربه‌فرد کند. با این روش طرف مقابل شما همانند تشنه‌ای است که در بیابان به چشمه‌ای رسیده. اگر مشاور املاک هستید، مزایایی ارائه دهید که مشتریان را راغب و مشتاق خدمات شما کند. هیچ‌چیز بیشتر از دست پر بودن، شما را به موفقیت در مذاکرات تجاری نخواهد رساند.

در این مقاله به معرفی مذاکره تجاری در حوزه مسکن، و بررسی بهترین مذاکره‌کننده تجاری پرداختیم. برای مطالعه بیشتر در این زمینه، مطالب متنوع ما را در زمینه مذاکره در فروش و مذاکره با مشتری مطالعه کنید.

ویژگی‌های یک مشاور املاک خوب

برچسب ها:
پیام بگذارید