جواز ساخت چه مجوزی است؟

جواز ساخت

پروانه ساخت یا جواز ساخت همان مجوزی است که شهرداری هر منطقه یا دهیاری ده‌ها برای ساخت و ساز در آن محل به شما اختصاص خواهند داد. شما برای دریافت این مجوز می‌بایست قبل از شروع هر اقدامی درباره ساخت ساختمانی که مد نظر دارید، باید مدارک لازم برای دریافت جواز ساخت را داشته باشید و درخواست دریافت آن را بدهید.

دریافت جواز ساخت فواید بسیاری هم برای شهرها و هم برای شهروندان و همین‌طور برای خود سازندگان دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اطمینان از ساخت و ساز قانونی براساس مشخصات فنی و شهرسازی برابر آیین‌نامه‌ها و ضوابط، بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن کلیه عوامل دخیل در ساخت وساز، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی برای ساختمان‌های مجاور، صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و ساز به دلیل استفاده از تجارب فنی و مهندسی در هنگام طراحی و نظارت اشاره کرد.

مراحل دریافت این جواز به صورت خلاصه به ترتیب زیر است:

  • تشکیل پرونده
  • دستور نقشه
  • طراحی نقشه
  • پرداخت عوارض
  • تهیه مدارک پیش‌نویس
  • چاپ پروانه

شما برای گرفتن جواز ساخت و شروع قانونی یک ساخت و ساز، ابتدا می‌بایست مدارکی شامل اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه صاحب ملک یا زمین یا وکیل وی با وکالتنامه قانونی و همچنین برگه تصفیه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین، را با خود به دفاتر خدمات الکترونیک برده و فرم درخواست جواز ساخت را تکمیل نمایید. بعد از تکمیل فرم و ارائه این مدارک، پرونده درخواست جواز ساخت برای شما تشکیل خواهد شد.

جواز ساخت

جواز ساخت

حال باید منتظر ادامه روال اداری از سوی مسئولین شهرداری باشید. بعد از بررسی پرونده‌تان بازرسان شهرسازی به ملکی که در پرونده اطلاعات آن ثبت شده است، می‌آیند و ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را بررسی و ثبت می‌کنند. بعد از این بازدید، تعداد طبقات ساختمان که مجاز هستید احداث کنید، مشخص و به شما اعلام می‌شود، مثلا ممکن است طبق پهنه‌‌ای که ملک در آن است، متراژ سند و عرض‌ گذر، حجم ساختمان شامل تعداد طبقات و سطح اشغال آن‌‌ها مشخص شود و مجوز ساخت چهار طبقه بیش‌تر به شما ندهند.

بعد از بررسی کارشناسان، اگر ملکی که قصد ساختن آن را دارید، در شهرهای بزرگ مثل تهران، باید طرح تفصیلی نیز چک شود و کاربری ملک در طرح تفصیلی نیز بررسی شود. طی این بررسی اگر ملک در اراضی یا طرح‌های شهرداری باشد، جواز ساخت به آن تعلق نمی‌گیرد یا باید میزان تراکم آن مشخص شود و اصلاحات لازم پیاده‌سازی شود.

بعد از این بررسی‌ها و تایید آن‌ها، نوبت به دستور نقشه می‌رسد. این نقشه می‌بایست طبق اصلاحیات و اطلاعات مورد تایید بازرسان شهرداری، اعم از مساحت زمین، تعداد طبقات و دیگر ملاک‌ها، تهیه شود و برای تهیه نقشه اصلی به مهندسین معمار یا دفاتر طراحی نقشه ارجاع داده شود. حالا برای تهیه نقشه این مهندسان معمار هستند که می‌بایست طبق ضوابط شهرداری، سازمان آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی و دیگر قوانین موجود، نقشه‌ها را طراحی کنند. این قسمت مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش در دریافت جواز ساخت است.

بعد از اتمام طراحی می‌بایست این طراحی‌ها را باز به دفتر خدمات الکترونیک برده و به پرونده‌تان اضافه کنید تا از سوی شهرداری منطقه بررسی شود. در صورتی که نقشه‌های ارسالی ایرادی داشته باشند، پس از رفع ایراداتی که از سوی همان دفتر خدمات الکترونیک به شما اعلام می‌شود و نهایی شدن نقشه معماری، شما تاییدیه نقشه را دریافت خواهید کرد.

جواز ساخت

جواز ساخت

برای ساختمان‌های بیش از پنج طبقه علاوه‌بر دریافت تاییدیه نقشه می‌بایست گزارش آزمایش مکانیک خاک و تاییدیه نقشه‌های سازه، برق و مکانیک نیز از سازمان نظام‌ مهندسی گرفته شود.

بعد از طی این مراحل می‌بایست درخواست ناظر را در دفاتر خدمات الکترونیک ثبت کنید و بعد از معلوم شدن ناظر پروژه، با ناظر یا ناظرین قرارداد ببندید. بعد از انجام مراحل قرارداد، باید برگه‌های سهمیه آن‌ها و قرارداد را باز به دفتر خدمات الکترونیک تحویل دهید.

اگر متراژ زیربنای در حال ساخت شما بیش‌تر از ۲۰۰۰ مترمربع باشد، مشمول ماده ۳۳ نظام مهندسی می‌شود و باید نقشه‌های معماری، سازه، برق و مکانیک، به اصطلاح نقشه‌های فاز ۲، با تمام جزئیات طراحی شده باشد و تایید سازمان نظام مهندسی را نیز گرفته باشد.

بعد از گرفتن تایید نقشه‌های فاز ۲، حالا باید خود مالک مدارک پیش‌نویس درخواست جواز ساخت را به دفتر خدمات الکترونیک ارائه دهد، این مدارک صرفا توسط مالک باید ارائه شود و وکیل او نیز مورد قبول نیست. این مدارک شامل همان نقشه‌های فاز ۲ یعنی سازه، معماری، تأسیسات برق و مکانیک به همراه برگه‌های سهمیه خدمات مهندسی، قرارداد مالک و ناظر و برگه سهمیه ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحی، برگ تعهد تائید نما، چک لیست‌‌های مرتبط نظیر مبحث ۱۹، مبحث ۶ و بارگذاری، زلزله و غیره، برگه تعهد مشاور ژئوتکنیک و برگه تأییدیه گزارش خاک است.

پس از این مرحله، بقیه مراحل سیستماتیک انجام خواهد شد و بعد از گرفتن تاییدیه‌های نقشه‌های چهار رشته و طرح تفصیلی، نوبت به امضای رئیس صدور پوانه، معاون شهرسازی و معماری و در نهایت شهردار می‌رسد. بعد از تاییدیه الکترونیک این افراد نوبت به چاپ پروانه ساختمان می‌شود.

زمان اعتبار این جواز ساخت ۲ سال است و شما می‌بایست مراحل ساخت و ساز خود را در این مدت به اتمام برسانید، البته این زمان برای ۲ سال دیگر نیز بنا بر متراژ و ساختمان قابل تمدید است. اگر نقشه‌های ساخت و ساز به هر دلیلی تغییر کرد می‌بایست مراحل دریافت تاییدیه نقشه را از ابتدا تقریبا طی کنید تا به مشکلی برنخورید.

برچسب ها:
پیام بگذارید