نکاتی که درباره‌ی اساسنامه آپارتمان مسکونی باید بدانید

اساسنامه آپارتمان

هر آپارتمانی که متشکل از گروهی از افراد باشد،‌ نیاز به قوانین و مقرراتی، جهت حفظ نظم و آرامش ساکنین ساختمان دارد. اگر روابط و قوانین،‌ به‌صورت سلیقه­ای و برای اساس نظر یک یا دو گروه، تهیه و تنظیم می‌شد، زندگی در کنار هم را سخت می­کرد. مخصوصاً اگر آپارتمان از واحدهای مسکونی زیادی تشکیل شده باشد. تفاوت‌های اخلاقی، فرهنگی و رفتاری، بین ساکنین، موجب هرج‌ومرج می‌شود و اگر جلوی آن گرفته نشود، موجبات بی‌حرمتی و ناراحتی ساکنین را فراهم خواهد کرد. اینجاست که تشکیل اساسنامه آپارتمان مسکونی، برای آپارتمان‌هایی که بیش از سه واحد مسکونی، در آن‌ها وجود دارد، لازم است و حتماً قرار نیست، برای تنظیم اساسنامه آپارتمان مسکونی یا اساسنامه مجتمع مسکونی، واحدهای خیلی زیادی در آپارتمان وجود داشته باشد.

 اساسنامه مجتمع مسکونی را، یک فرد حقوقی و مختص همان آپارتمان مسکونی تنظیم خواهد کرد. تمامی روند تنظیم اساسنامه وجهه رسمی دارد. در یک اساسنامه آپارتمان مسکونی حقوق و وظایف و روال کاری تمامی افراد ساختمان مانند مالک و مستاجر و مدیر و بازرس و … به‌دقت و جزئیات مشخص می‌شود. رعایت همه‌ی نکات ذکرشده در اساسنامه آپارتمان مسکونی، نشان‌دهنده فرهنگ افراد ساختمان است. هر چه پذیرش قوانین و رعایت آنها در بین ساکنین ساختمانی، سریع‌تر انجام شود، فرهنگ آپارتمان‌نشینی، زودتر جا می‌افتد. مسلماً داشتن فرهنگ آپارتمان‌نشینی، بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی جمعی در آپارتمان مسکونی را حل خواهد کرد. گرچه اساسنامه آپارتمان مسکونی، در آپارتمان‌های خیلی از شهرها به جدیت گرفته می‌شود، اما هنوز در خیلی از شهرها به آن توجه نمی‌کنند. تأثیر اساسنامه آپارتمان مسکونی در آرامش ساختمان را، از مقایسه مشکلات ساختمان‌های با اساسنامه و بی اساسنامه، متوجه خواهید شد.

در اساسنامه آپارتمان به چه قوانینی اشاره شده است؟

همان‌طور که گفتیم، تنظیم اساسنامه، با توجه به هر آپارتمان یا مجتمع مسکونی، متفاوت است. برای هر آپارتمان، اساسنامه مجتمع مسکونی،‌ به‌طور جداگانه، نگارش و تنظیم می‌شود. اما یک سری نکات، در همه‌ی اساسنامه‌ها، جزو نکات اصلی است که در زیر به نمونه‌هایی از آن­ها اشاره خواهیم کرد.

در اساسنامه، مجمع عمومی مجتمع، مشخص شده و به‌عنوان نهاد‌ تصمیم‌گیری در خصوص ساختمان، معرفی می‌شود. این مجمع سالانه، حداقل یک بار برگزار می‌شود. تشکیل این جلسه با حضور مدیر ساختمان، بازرسین ساختمان و مالکین صورت می‌گیرد. قبل از برگزاری جلسه، تاریخ و ساعت برگزاری باید به اطلاع تمامی ساکنین رسیده باشد. این اطلاع‌رسانی یک هفته الی ده روز قبل از تشکیل انجام می‌شود. اگر مالکین حاضر در جلسه‌ی مجمع عمومی، بیش از نیمی از مالکین نباشند،‌ جلسه تشکیل نمی‌شود و جلسه ۱۵ روز بعد برقرار خواهد شد. حضور مالکین در این جلسه، اهمیت دارد و درصورتی‌که مالک غایب بود و کسی را کتباً به‌عنوان نماینده انتخاب نکرده بود، مستأجر می‌تواند در جلسه شرکت کند. البته حضور مستاجرین، به خاطر اطلاع از تصمیمات و ارائه نظر و پیشنهاد در جلسه مجمع عمومی، بلامانع است و توصیه می‌شود.

اساسنامه ساختمان

در فصل اول از اساسنامه، به وظایف مدیر اشاره شده است. ابتدا باید مدیر انتخاب شود. مدیر را افراد حاضر در جلسه انتخاب می‌کنند. این شخص برای یک سال انتخاب شده و اگر به هر دلیلی ( استعفا، تغییر مکان، فوت و …) نیاز به انتخاب مدیر به صورت مجدد بود، جلسه مجمع عمومی، دوباره تشکیل خواهد شد.

مدیر وظیفه نگهداری از ساختمان، برآورد هزینه و بودجه سالانه ساختمان، برآورد هزینه شارژ ماهانه و دریافت شارژ ساکنین و ارائه رسید در برابر دریافت آن به پرداخت‌کننده، استخدام سرایدار، بیمه کردن ساختمان در برابر آتش‌سوزی، زلزله و همین­طور بیمه کردن آسانسور، رسیدگی به وضعیت آسانسور به‌صورت دوره‌ای، تشکیل جلسات، رسیدگی به اختلاف ساکنین ساختمان در چارچوب اساسنامه آپارتمان مسکونی، خرید تجهیزات عمومی ساختمان مانند مواد شوینده،‌ لامپ و پاگرد و …، به‌کارگیری نیرو برای رسیدگی به فضای سبز، به‌کارگیری نیرو به‌منظور رسیدگی به وسایل گرمایشی و سرمایشی را  بر عهده دارد و این موارد به‌طور ماده و تبصره در اساسنامه آپارتمان مسکونی قید خواهند شد.

مواردی که در مورد وام مسکن باید بدایند

همان‌طور که گفتیم برآورد هزینه شارژ ساختمان برعهده مدیر ساختمان است و باید توسط بازرسین و سایر حضار امضا شود. اما اینکه این هزینه در چه جاهایی باید صورت گیرد نیز در اساسنامه اشاره می‌شود. به‌طورمعمول این هزینه برای هزینه‌های سرایداری، هزینه برق، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه باغبانی، هزینه مواد مصرفی در قسمت عمومی ساختمان و سایر هزینه‌هایی که ممکن است به صلاحدید مدیر تغییر کند، صرف خواهد شد.

گرچه هزینه نگهداری و تعمیرات با هزینه شارژ ساکنین پرداخت می‌شود،‌ اگر یکی از واحدهای ساختمان یا افراد و وابستگان‌ آن‌ها مسبب این خسارت شده باشند، باید شخصاً آن را بپردازند و رفع خسارت کنند. هزینه شارژ از تمامی واحدها اخذ می‌شود و سکونت و عدم سکونت در ساختمان، مانع از پرداخت شارژ نخواهد شد؛ مگر اینکه عدم سکونت دائمی باشد و سایر اعضا با دریافت نکردن شارژ از واحد غیر سکونی موافق باشند.

اساسنامه آپارتمان

در اساسنامه آپارتمان مسکونی و در فصل چهارم آن، به استخدام سرایدار و وظایف و حق ‌و حقوق او اشاره شده است. سرایدار باید به‌عنوان مستأجر واحد سرایداری در ساختمان سکونت کند. قرارداد اجاره به‌صورت قراردادی رسمی بسته می‌شود. این سرایدار باید از نظر سنی و تاهل و توانایی،‌ مناسب شغل سرایداری باشد. صلاحیت‌های سرایدار،‌ در اساسنامه قید می‌شود و استخدام سرایدار،‌ باید با توجه به توافقی که در اساسنامه وجود دارد، انجام گیرد. به‌طورمعمول سرایدار باید متأهل و حداکثر دارای یک فرزند بوده و در صورت تجرد، بازه‌ی سنی او بین ۵۰ تا ۶۰ سال باشد. داشتن عدم سوءپیشینه، عدم سابقه کیفری، سلامتی جسمی، سلامتی روحی، داشتن ضامن نیز لازم است. وظایف سرایدار در اساسنامه آپارتمان مسکونی نیز قید خواهد شد. این وظایف می‌تواند، شامل نظافت کلیه قسمت‌های عمومی ساختمان‌،‌ جمع‌آوری کیسه زباله در ساعت معین، برف‌روبی، مراقبت از فضای سبز،‌ مراقبت از آسانسور، مراقبت از وسایل گرمایشی و سرمایشی عمومی ساختمان، نگهبانی از آپارتمان مسکونی باشد. این وظایف تحت نظر مدیر ساختمان انجام می‌گیرد و سرایدار باید از مدیر ساختمان، برای انجام وظایف فرمان بگیرد.

از موارد دیگری که در اساسنامه مجتمع مسکونی، قید خواهد شد، وضعیت انبار و پارکینگ است. در اساسنامه، پارکینگ و انبار هر ساختمان به طور مجزا مشخص می‌شود و استفاده از انبار و پارکینگ دیگر ساکنان، با اجازه فرد مالک امکان‌پذیر است.

در این مقاله با اساسنامه مجتمع مسکونی یا اساسنامه آپارتمانی مسکونی به‌صورت کلی آشنا شدید، برای تنظیم این اساسنامه، از یک فرد حقوقی کمک بگیرید و این اساسنامه را با توجه به نیاز ساختمان مسکونی‌تان تنظیم کنید.

از قوانین مشاعات چه می‌دانید؟

برچسب ها:
پیام بگذارید