تمام آنچه باید از اخذ پروانه ساختمان بدانید

اخذ پروانه ساختمان

برای شروع به ساخت و ساز علاوه بر خرید زمین و مصالح، نیاز به دریافت یک سری مجوز هم دارید. اخذ پروانه ساختمان یکی از این مجوزهاست که قبل از شروع هر کاری به آن نیاز دارید، البته بعد از دریافت آن نیز باید سریع شروع کنید چرا که این مجوز زمان دارد و اگر در زمان اعتبار آن، کار ساخت و ساز شما تمام نشود، باید باز دردسر تمدید مجوز را به جان بخرید.

اخذ این پروانه ساختمان مراحلی دارد که باید شما هر کدام را به ترتیب برای رسیدن به مجوزی که می‌خواهید طی کنید. در مرحله و قدم اول، شما می‌بایست درخواست خود را به شهرداری منطقه و شهر خود برسانید. این قدم با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک یا خود شهرداری انجام می‌شود. مدارک لازم برای این مرحله شامل موارد زیر هستند:

  • اصل و کپی مدرک مالکیت
  • اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل او
  • اصل و کپی فیش نوسازی سال جاری
  • اصل و کپی صورت‌مجلس تفکیکی
  • اصل و کپی گواهی انحصار وراثت (در صورت وجود)
  • اصل گواهی ماده ۶ و ۸ قانون زمین شهری
  • نقشه GIS
  • حضور کلیه مالکین یا وکیل قانونی
  • اصل و کپی وکالت‌نامه و شناسنامه وکیل
  • قبض‌های برق، آب، گاز، تلفن

بعد از اعلام درخواست و تایید مدارک‌تان، اگر درخواست شما با طرح‌های تفصیلی شهر مغایرتی نداشته باشد، مرحله تشکیل پرونده را پشت سر گذاشته‌اید و حالا شما می‌توانید به مرحله بعد قدم بگذارید.

  • دستور نقشه
  • طراحی نقشه
  • پرداخت عوارض
  • تهیه مدارک پیش‌نویس
  • چاپ پروانه

برای مرحله دوم شما حداکثر یک سال زمان دارید تا با مراجعه به دفاتر مهندسی، طبق نظرات و اصلاحیات ناظری که از سوی شهرداری، برای بازدید از زمین شما فرستاده شده، نسبت به تهیه دستور نقشه، دریافت تایید آن توسط شهرداری و طراحی نقشه نهایی براساس اصلاحات روی دستور نقشه، اقدام کنید. این زمان نهایتا یک سال است و شما نمی‌توانید این مرحله را بیش از این طولانی کنید. این موضوع را هم در نظر بگیرید که ممکن است اصلاح‌های مورد نیاز در این بخش بسیار باشد و باید در این مرحله سریع عمل کنید.

قبل از تایید نقشه‌های نهایی ساختمان، جانمایی‌ها، تعداد پارکینگ‌ها، ضوابط آتش نشانی، ضوابط و قوانین مهندسی سازه، تایید اداره برق و اداره گاز، استعلام و تایید سازمان نظام مهندسی و دیگر استعلام‌ها و تاییدیه‌ها، شما به عنوان سازنده حق شروع هیچ کاری را ندارید.

احتمالا اسم ماده ۱۰۰ قانون شهرداری را شنیده‌اید. این قانون باعث حضور بسیاری از مراجعین همه روزه شهرداری‌هاست. بیش‌تر پرونده‌ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، مربوط به کسانی است بدون داشتن پروانه ساختمان، شروع به ساخت و ساز کرده‌اند و حالا با مشکل مواجه شده‌اند.

به طور کلی تخلفات ساختمانی شامل تخلفات مطابق ضوابط و تخلفات خلاف ضوابط. و مقررات شهرسازی می‌شوند که هر کدام تعاریف و بازه خود را دارند. اگر مالک ساخت و ساز را بدون داشتن پروانه آغاز کند یا پروانه را اخذ کرده باشد ولی به مشخصات ذکر شده در آن، مثل تعداد طبقات، پای‌بند نبوده باشد؛ تخلف صورت گرفته است. اما اگر حدود این تخلف در ضوابط طرح‌ها و مقررات شهرداری بگنجد، این ساختمان‌ها بعد از رسیدگی و تعیین مقدار جریمه و پرداخت آن، پروانه ساختمان صادر خواهد شد و آن قانونی به حساب خواهد آمد.

تخلفاتی که خارج از ضوابط نیز باشند، شامل ساختمان‌هایی است که بدون داشتن پروانه یا خارج از ضوابط و مقررات دستورالعمل‌های موجود، یا کاربری ساختمان به طور کلی تغییر یافته باشد؛ این تخلف کاملا خارج از ضوابط بوده و پرونده این ساختمان در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تشکیل خواهد شد.

اخذ پروانه ساختمان

اخذ پروانه ساختمان

بعد از تایید نقشه‌های ساختمانی‌تان، حالا باید به سراغ مرحله پرداخت عوارض بروید. مبلغ عوارض براساس ملاک‌هایی مثل تراکم ساختمان، تعداد طبقات و متراژ آن محاسبه و به شما اعلام خواهد شد. بعد از این شما باید با مراجعه به اداره مالیات این مبلغ را پرداخت و رسید پرداخت عوارض را به مدارک خود اضافه کنید.

بعد از این نوبت به تهیه مدارک پیش‌نویس می‌رسد و باید این مدارک که شامل برگه سبز مهر شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگ سبز (سهمیه) ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل‌های نقشه سازه، برق و مکانیک، چک‌لیست‌های مبحث زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک، را آماده و باز به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه و پرونده خود را تکمیل کنید.

بعد از طی این مراحل، فقط یک قدم دیگر تا دریافت پروانه ساختمان فاصله دارید. ۴ تایید دیگر در پیش دارید که این تاییدیه‌ها به طور سیستماتیک انجام خواهد شد، طرح تفصیلی بر و کف، رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری و تأییدیه شهر همان‌هایی هستند که شما برای چاپ این پروانه به آن‌ها احتیاج دارید.

حالا دیگر شما می‌توانید شروع به ساخت و ساز کنید و در مدت زمان اعتبار این پروانه ساختمانی، مراحل ساخت را به پایان برسانید. البته این امکان نیز وجود دارد که ناخواسته در حین انجام کار و قبل از اتمام کارهای ساختمانی، زمان اعتبار این مجوز به پایان برسد، نگران نباشید، شهرداری این فرصت را به شما داده تا بتوانید پروانه ساختمانی خود را تمدید کنید. راه سختی نیز در پیش ندارید، فقط باید برای تمدید اقدام کنید و هزینه آن را نیز پرداخت کنید. تعیین این مبلغ به روز است و مبلغی که در گذشته پرداخت کرده‌اید، از آن کسر می‌شود. بعد از پرداخت مبلغ و طی مراحل تمدید، باز می‌توانید کار ساخت و ساز را از سر بگیرید و ادامه دهید.

مدت زمان اعتبار پروانه‌های ساختمانی عموما دو سال است. این زمان براساس متراژ هر ساختمانی محاسبه و به مالک اعلام می‌شود. در صورتی که مالک نتواند در این تاریخ معین ساختن ملک را به پایان برساند، به او جریمه و عوارض تعویق تعلق خواهد گرفت.

برچسب ها:
نظرات وبلاگ

سلام آیا به خانه های اوقافی که سند اوقاف دارند وام تعلق میگیرد

سلام
قوانین ملک های اوقافی شرایط خاص خود را دارد.
از یک مشاور حقوقی در اینباره کمک بگیرید

پیام بگذارید