مغازه کوچک یا بزرگ؟

مغازه کوچک یا بزرگ

با اینکه این روزها بازار آنلاین و خریدوفروش اینترنتی بسیار پررونق شده است، همچنان تمایل افراد به خرید از مغازه‌ها بر قوت خود باقی است. حتی وضعیت اقتصادی و بالا رفتن قیمت ملک نیز در تمایل افراد به داشتن مغازه تأثیر چندانی نداشته است. همچنان مردم خرید یا اجاره مغازه و فروشندگی را یکی از شغل‌های پرسود می‌دانند.شاید یکی از دغدغه‌های مهم فردی که قصد خرید یا اجاره مغازه و فروشندگی را دارد این باشد که مغازه کوچک یا بزرگ ؟

این موضوع قبل از هر چیز به توان خریدار بستگی دارد. اما نکته‌هایی وجود دارند که ممکن است بسته به شرایط مختلف، اهمیت کوچک یا بزرگ بودن مغازه را کمتر کنند.

در این مقاله سعی می‌کنیم هر نکته‌ای که برای انتخاب یک مغازه کوچک یا بزرگ به شما کمک می‌کند، بیان کنیم.

با ما همراه باشید.

سرفصل‌های این مقاله عبارت‌اند از:

  • هدف افتتاح مغازه
  • تناسب کسب‌وکار با اندازه مغازه
  • ایدئال یا واقعیت؟
  • افزایش فروش در مغازه کوچک
  • چند نکته طراحی داخلی برای مغازه کوچک

هدف افتتاح مغازه

شاید بهتر باشد قبل از اینکه به مغازه کوچک یا مغازه بزرگ فکر کنید، اطلاعاتی درباره انواع فروش کالاها در مغازه‌ها داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند برای انتخاب نوع کسب‌وکار خود بیشتر دقت کنید و برای انتخاب اندازه مغازه تصمیم بهتری بگیرید.

به طور کلی در مغازه‌‌ها یا خدمات ارائه می‌شود یا کالا، یا ترکیبی از هر دو. مثلاً تعمیرکاران اتومبیل خدمات ارائه می‌دهند و بوتیک‌ها لباس می‌فروشند. یک گل‌فروشی هم گل می‌فروشد هم ماشین عروس را تزیین می‎‌کند. هرچقدر نوع بیزینس شما خدماتی‌تر باشد به فضای بیشتری نیاز دارید. باید فضاهای مجزای فروش و خدمات را در نظر بگیرید. مکان مورد نظر باید این ویژگی را داشته باشد که ارائه خدمات یا ترکیب فروش و خدمات باعث بی‌نظمی و شلوغی مغازه نشود.

در مغازه‌هایی که فقط برای فروش تأسیس می‌شوند چند نوع کالا ارائه می‌شود که اندازه مکان مورد نظر شما باید تا حد امکان با این کالاها تناسب داشته باشد:

  • کالاهای ضروری و روزمره: مثلاً میوه‌فروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها در هر شرایط اقتصادی و سیاسی فروش دارند و مردم به آن‌ها مراجعه می‌کنند. کوچک یا بزرگ بودن مغازه تأثیر چندانی در فروش این‌گونه مغازه‌ها ندارد. اما بررسی مغازه‌های مشابه منطقه می‌تواند دید درست‌تری به شما بدهد. ممکن است در یک محل چند مغازه کوچک سوپری وجود داشته باشند که حال و هوایی سنتی دارند و شما با تأسیس یک مغازه بزرگ‌تر و مدرن‌تر فروش بهتری داشته باشید.
  • کالاهای لوکس و گران‌قیمت: با وجود مشکلات اقتصادی کالاهای لاکچری و محصولات برندهای مختلف مشتری خود را دارند. اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری در حوزه کالاهای لاکچری و برند را دارید باید ذائقه مخاطب را درباره­ی کالای مورد نظر خود بررسی کنید و میزان اهمیت فضا را در این نوع کسب‌وکار بشناسید. البته محل تأسیس مغازه هم در این مورد تأثیر بسیاری در فروش آن دارد. ممکن است یک برند آن‌قدر شناخته‌شده باشد که اگر در منطقه مرفه نشین شهر شعبه کوچکی از آن افتتاح شود فروش بالایی داشته باشد. همچنین ممکن است همان برند در منطقه‌ای که سطح رفاه پایین‌تری دارد در یک شعبه بزرگ و وسیع به فروش خوبی نرسد.

با اینکه این روزها بازار آنلاین و خریدوفروش اینترنتی بسیار پررونق شده است، همچنان تمایل افراد به خرید از مغازه‌ها بر قوت خود باقی است و مردم خرید یا اجاره مغازه و فروشندگی را یکی از شغل‌های پرسود می‌دانند.

ایدئال یا واقعیت؟

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که در این وضعیت اقتصادی چطور می‌‎شود به مغازه بزرگ فکر کرد؟

این موضوع بسیار مهم است و اگر تصمیم جدی برای افتتاح مغازه داشته باشید باید بدانید که ممکن است مجبور باشید به یک مغازه کوچک اکتفا کنید.

در این باره به نکته‌هایی اشاره می‌کنیم که برای شما سودمند خواهد بود:

  • مغازه‌های کوچک زودتر خریدوفروش می‌شوند و به رهن و اجاره می‌روند. در هنگام خرید یا اجاره یک مغازه باید دقت داشته باشید که نسبت به متراژ آن در سال آینده قیمت خرید، فروش، رهن و اجارۀ آن افزایش خواهند داشت. نسبت به اینکه شما مالک یا مستأجر هستید باید این موضوع را در نظر بگیرید.
  • املاک تجاری آن‌قدر افزایش قیمت داشته‌اند که مغازه‌داران برای جبران کسری نقدینگی به سمت مغازه‌های زیرپله، یا مغازه‌هایی با متراژ کمتر رو آورده‌اند. در این وضعیت در معرض دید بودن مغازه از متراژ آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مثلاً مغازه کوچکی که در بازار بزرگ تهران است ممکن است بسیار گران‌قیمت باشد اما مغازه بزرگی در منطقه‌ای فرعی را راحت‌تر بتوان خرید.
مغازه کوچک یا بزرگ

مغازه کوچک یا بزرگ

افزایش فروش در مغازه کوچک

با افزایش قیمت رهن و اجاره شاید بهتر باشد که به کسب‌وکار در مغازه کوچک فکر کنید. مدت‌هاست که افراد توانسته‌اند در خیابان‌ها یا پاساژها مکان‌های کوچکی را بخرند یا اجاره کنند و کسب‌وکارهای خود را به مردم معرفی کنند. این افراد به خاطر پایداری و ثبات در کارشان توانسته‌اند درآمد خوبی داشته باشند و حتی بعضی از آن‌ها برای خود یک برند محلی یا کشوری باشند.

با توجه به نکته‌هایی که گفته شد، در این بخش مخاطب ما کسانی هستند که بودجه مناسب برای خرید مغازه بزرگ ندارند اما مصمم هستند کسب‌وکار خود را راه بیندازند. توجه به این نکته بسیار مهم است که کسب‌وکارهای کوچک در مغازه‌های کوچک میزانی از صمیمیت را در روابط فروشنده و خریدار ایجاد می‌کنند که نوعی بازاریابی محسوب می‌شود.

اما وقتی از نظر متراژ محدودیت‌های داریم باید به روش‌های دیگری برای افزایش فروش فکر کنیم که ضعف در متراژ یا ظاهر مغازه را جبران کند.

برای افزایش فروش خود در متراژ کم به این نکته‌ها توجه کنید:

  • همیشه سعی کنید در هر اقدامی اولین نفر باشید. دقت کنید در کسب‌وکاری که قصد دارید آن را راه بیندازید چه چیز تازه و خلاقی وجود دارد که شما را از رقیبانتان جلو می‌اندازد و باعث پیشرفت شما می‌شود. بررسی کنید که در یک فضای کوچک چطور می‌توان کالا یا خدمتی نو ارائه کرد. مثلاً اولین کسی که یک برند خاص بستنی را در یک فضای بسیار کوچک به بازار می‌آورد، هر اندازه شعبه‌های بزرگ‌تر و بهتر از آن برند تأسیس شود، اعتبارش بیشتر می‌شود و فروش بیشتری خواهد داشت.
  • بررسی کنید که در منطقه‌ای که قصد دارید کسب‌وکار خود را شروع کنید، نسبت به کالا یا خدمت مورد نظر شما چقدر تقاضا وجود دارد. اگر نیاز منطقه را تشخیص بدهید، مغازه شما با هر متراژی فروش خواهد داشت.
  • میزان ریسک را در کسب‌وکار خود بسنجید. ممکن است شما با احتیاط همه سرمایه خود را برای یک مغازه با متراژ کمتر هزینه کنید اما کاری که انتخاب کرده‌اید آن‌قدر پر ریسک باشد که همان هزینه هم به شما برنگردد. بهتر است به سمت کاری بروید که تا حدودی مطمئن باشید می‌توانید آن را گسترش بدهید و سوددهی خواهد داشت. مثلاً اگر شما در یک مغازه کوچک نمایندگی یک برند بزرگ را داشته باشید، یا شعب‌های از فست‌فودی معروف را افتتاح کنید احتمال شکست خوردن خود را پایین آورده‌اید. چون آن برند از قبل بین مردم شناخته شده است و به خاطر نزدیک شدن مرکز فروش آن به سمت شما خواهند آمد.
  • از هر طریقی که می‌توانید به بازار هدف خود نزدیک شوید. نسبت به کسب‌وکارهای مشابه در محل تمایزی ایجاد کنید که مردم به سمت شما جذب شوند. مثلاً توجه ویژه‌ای به حضور کودکان در محل کسب‌وکارتان داشته باشید. سعی کنید با کارهای خلاق کمبود فضا را جبران کنید. مثلاً اگر کار شما طوری است که نیاز به صف بستن افراد دارد کاری کنید که در صف حوصله آن‌ها سر نرود. یا از فضای بیرون مغازه در حد مجاز برای راحتی مشتری خود استفاده کنید.

ممکن است یک برند آن‌قدر شناخته‌شده باشد که اگر در منطقه مرفه نشین شهر شعب‌های از آن در مغازه کوچکی افتتاح شود فروش بالایی داشته باشد اما در منطقه‌ای که سطح رفاه پایین‌تری دارد در یک شعبه بزرگ و وسیع به فروش خوبی نرسد.

  • اگر کالایی که می‌فروشید یا خدمتی که ارائه می‌کنید این ظرفیت را دارد، فروش آنلاین را به کسب‌وکار خود اضافه کنید. در این صورت کوچک یا بزرگ بودن مغازه شما تأثیر چندانی در فروش شما نخواهد داشت. چون بخشی از فروش را متوجه فروش آنلاین کرده‌اید. این از طرفی تبلیغات شما در فضای مجازی خواهد بود و از طرفی فروشتان را بیشتر خواهد کرد.
  • به نمای بیرونی مغازه کوچک خود توجه کنید. از ایجاد روشنایی زیاد و نورهای زننده در بیرون و داخل مغازه بپرهیزید. تابلوهای پرنور و چشمک‌زنی که چشم عابران را آزار می‌دهد از روش‌های جذب مشتری قدیمی است. بهتر است از نورهای ملایم و جذاب برای جذب مشتری استفاده کنید.
  • به مشتری اجازه بدهید داخل مغازه را ببیند و سعی کنید مغازه کوچک خود را آراسته و مرتب نگه دارید که نظم و ترتیب آن و تماشای آن از شیشه‌های بیرون بهترین تبلیغ آن باشد.
  • مغازه شما چه کوچک باشد چه بزرگ هدف مشتری این است که با خرید نیاز خود را برطرف کند و حس خوبی داشته باشد. از ذوق و خلاقیت خود یا یک مشاور و طراح کمک بگیرید که فضا بهترین حس را به مشتری منتقل کند. مثلاً یک کافی‌شاپ هرچقدر هم کوچک باشد با عطر قهوه و فضای صمیمی که می‌سازد مشتری را به سمت خود جلب می‌کند.
  • تلاش کنید مشتری را بیشتر در داخل مغازه نگه دارید و به او احساس صمیمیت بدهید. با برخورد خوب و صبوری، کاری کنید که او برای خرید یا گرفتن خدمات باز هم به مغازه شما بیاید و شما را به دوستان خود معرفی کند.
مغازه کوچک یا بزرگ

مغازه کوچک یا بزرگ

چند نکته طراحی داخلی برای مغازه کوچک

  • کالاها را عمودی بچینید. برخی از آن‌ها را آویزان کنید. قفسه‌ها و پرده‌های عمودی حس بزرگ‌تر بودن فضا را القا می‌کنند.
  • از رنگ‌های خنثی مثل فیلی و خاکستری استفاده کنید.
  • پنجره‌ها و شیشه‌ها فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. بنابراین سعی کنید جلوی پنجره‌ها و شیشه‌های مغازه چیزی نچینید تا نور طبیعی فضا گرفته نشود.
  • نورپردازی درست و استفاده از رنگ‌های روشن در قفسه‌ها و چینش و طراحی فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

با توجه به نکته‌هایی که گفته شد، اگر محدودیتی در بودجه برای خرید یا اجاره مغازه دارید بهتر است به مغازه کوچک فکر کنید. اما تمام ابزارها و پیشنهادها را برای استفاده از تمام ظرفیت‌های مکان جدی بگیرید. با یک استراتژی کسب‌وکار خوب و ایده‌های نو می‌توانید کمبود فضا را جبران کنید.

برچسب ها:
پیام بگذارید