بازگشت قیمت به آگهی‌های مسکن، آری یا خیر!

خرید و فروش آنلاین مسکن

از ۱۲ اردیبهشت‌ماه و براساس دستور دادستانی برخی سایت‌ها ملزم به حذف قیمت آگهی‌های خودرو و مسکن شدند. اینکه این تصمیم چگونه و با چه تحلیلی اتخاذ شده است خود جای نقد و بررسی دارد ولی نکته مهم‌تر این است که این تصمیم واقعا اثری در شرایط بازار داشته است؟ و آیا این تاثیر یک تاثیر مداوم و اثرگذار است؟

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، قیمت، شرایط و امکان بازگشت به آگهی‌ها را دارد به شرطی که قیمت درج شده برای هر واحد مسکونی با توجه به منطقه‌ای که واحدمسکونی در آن واقع شده تعیین شود.این قیمت باید براساس میانگین قیمت منطقه و براساس اطلاعات سامانه رهگیری املاک باشد.

قیمتی که انتظار می‌رود روی سایت‌ها قرار بگیرد قیمتی است که به شرایط اسفندماه سال گذشته نزدیک باشد چراکه در شروع سال جدید بازار مسکن شرایط ویژه‌ای را تجربه کرده است و عده‌ای قیمت‌های نامتعارفی را برای آگهی‌های خود به ثبت رسانده‌اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعتقاد دارد اگر سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش مسکن به کد رهگیری اعتماد کرده و اهمیت بیشتری به آن بدهند این مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.

از طرف دیگر سایت‌های آگهی کننده موظف‌اند که آگهی‌های بنگاه معاملات املاک دارای مجوز را منتشر کنند و از انتشار آگهی‌های افراد یا بنگاه‌های فاقد مجوز و اعتبار در بخش مسکن خودداری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از حذف قیمت در آگهی‌ها قیمت‌ها در بازار مسکن کاهشی شده است یا خیر، اظهار کرد: به هر حال مقداری هیجان و التهابات بازار فروکش کرده است. البته تمایلی وجود ندارد که مجدداً قیمت‌ها درج شود ولی به هر حال دستگاه‌های مربوطه قطعاً مکانیزم‌های لازم برای جلوگیری از آشفتگی در بازار را به کار خواهند گرفت.!!

به گفته خسروی تکنولوژی و فناوری‌های مدرن خوب است اما استفاده از آن‌ها باید سازوکار مناسبی داشته باشد. فناوری اطلاعات ممکن است مقداری به شفاف شدن بازار کمک کند اما نظارتی روی آن نبود که درخواست ما این است اقداماتی که هم اکنون برای کنترل این ابزارها صورت گرفته با جدیت ادامه پیدا کند.

نظر رئیس اتحادیه مسکن در بسیاری از زمینه‌ها درست و قابل قبول است. ولی سوال اینجاست که آیا علت افزایش قیمت مسکن ناشی از عدم نظارت بر تبلیغات مسکن است؟ یا محرک‌های افزایش قیمت مسکن عوامل دیگری هستند. شاید اینگونه به نظر برسد که حذف قیمت از آگهی‌های مسکن به نوعی پاک کردن صورت مساله است و انداختن بار و مسئولیت تشخیص آگهی‌های معتبر از آگهی‌های غیر معتبر بر گردن سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز نوعی رفع مسئولیت از دستگاه‌های نظارتی و قانون‌گذار است.

توجه به این نکته اهمیت دارد که رسانه به طور عام از صداوسیما گرفته یا رسانه‌های مکتوبی که اقدام به چاپ آگهی تبلیغاتی می‌کنند مسئولیتی در قبال اگهی‌های منتشر شده ندارند. حال الزام و اجبار به حذف قیمت‌ها یا تعیین قیمت عرف توسط سایت‌ها آگهی کننده و یا حتی احراز بنگاه‌های دارای مجوز از بنگاه‌های فاقد مجوز بار سنگینی است بر دوش سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ارائه دهنده خدمات مسکن.

جدیدترین اخبار بازار مسکن

برچسب ها:
پیام بگذارید