املاک هومینگ

در قراردادهای ملکی، کد رهگیری چیست و چه کاربردی دارد؟زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

کد رهگیری

حتما تا به حال در زمان عقد قرارداد، عبارت «کدرهگیری» را شنیده‌اید. اگر هنوز نمی‌دانید که کد رهگیری چیست و چه کاربردهایی دارد، این مقاله را بخوانید. در این مطلب همه سوالاتتان در مورد کد رهگیری و کاربرد آن پاسخ داده خواهد شد. روزانه در کشور معاملات بسیاری در رابطه با خرید، فروش، رهن و اجاره املاک صورت می‌گیرد. آگاهی کامل از قوانین معاملات ملک از جمله مواردی است که هر فرد به خوبی باید با آشنا باشد تا در صورت مراجعه به مشاورین املاک حق و حقوق خود و قوانین مربوطه را بشناسند. یکی از این قوانین، که جهت شفاف سازی خرید و فروش املاک، بسیار حائز اهمیت است، ثبت کد رهگیری جهت انجام معاملات هر ملک است.
در این مقاله به بررسی شرایط و لزوم دریافت آن می‌پردازیم. سرفصل‌های این مطلب عبارت‌اند از:

  •  کد رهگیری چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟
  •  اهمیت دریافت کد رهگیری
  •  نکات مهم در جهت صحت تنظیم قرارداد

کد رهگیری چیست وچگونه آن را دریافت کنیم؟

طبق روال سنتی مشاورین املاک، مبایعه ‌نامه به‌صورت دست‌نویس فی‌مابین طرفین معامله تنظیم می‌شد. متأسفانه این معاملات همیشه سرانجام خوب و خوشی نداشت و موارد زیادی از کلاه‌برداری‌ها هرروز اتفاق می‌افتاد. خوشبختانه در سال ۱۳۸۷ سامانه‌ ثبت معاملات و املاک در کشور راه‌اندازی شد. پس ‌از آن مشاورین املاک موظف به ثبت معاملات آنجا شده در این سامانه، جهت دریافت کد رهگیری هستند.
با راه‌اندازی این سامانه، انجام معامله به ‌صورت سنتی و در برگه‌های دست‌نویس، فاقد اعتبار است. قراردادی معتبر شناخته می‌شود که توسط مشاور املاک، تمام اطلاعات ملک، اعم از کدپستی و آدرس کامل ملک و مشخصات کامل طرفین معامله در سامانه ثبت املاک کشور ثبت می‌شود. در صورت درست بودن معامله، یک کد یکتای سیزده ‌رقمی برای آن قرارداد، توسط سامانه ایجاد می‌شود که به آن کد رهگیری ملک گفته می‌شود.
طبق مصوبه‌ای که توسط هیئت دولت بنا شده است، به منظور دسترسی دولت به گزارش‌ها، همچنین جلوگیری از کلاه ‌برداری، کلیه مشاورین املاک باید دفتر کار خود را مجهز به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم جهت اخذ کد رهگیری برای معاملات خود کنند. این سیستم یکپارچه است و تمام مشاورین املاک کشور به‌صورت آنلاین می‌توانند اطلاعات را ثبت و همچنین وضعیت ملکی را استعلام کنند.

کد رهگیری

در طی مراحل خرید و فروش یا رهن و اجاره، پس ‌از آن که طرفین معامله به توافق رسیدند، مشخصات خریدار و فروشنده کدپستی ملک و آدرس کامل آن وارد سامانه می‌شود. در صورت صحت معامله، کد رهگیری صادر می‌شود و این کد به‌صورت پیامک برای خریدار و فروشنده ارسال می‌شود. در ادامه مشاور املاک متن قرارداد را در سه برگ پرینتی که دارای هولوگرام و کد QR است چاپ می‌کنند. طبق روال معاملات یک نسخه از قرارداد به فروشنده، یک نسخه به خریدار و یکی در دفتر مشاورین املاک بایگانی می‌شود. به این ترتیب در هر زمان افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه، با واردکردن کد رهگیری و کد ملی از صحت قرارداد خود مطمئن شوند.

اهمیت دریافت کد رهگیری

با وجود تأکید قانونی برای انجام معاملات در بستر سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، هنوز هم مشاوران املاکی وجود دارند که همان روش قدیمی را به مشتریانشان پیشنهاد می‌دهند. معمولاً این مشاورین مجوز فعالیت ندارند یا مجهز به امکانات ثبت الکترونیک نیستند و با آوردن بهانه‌های مختلف سعی در راضی کردن مشتری جهت نوشتن مبایعه‌نامه دستی را دارند. داشتن کد رهگیری ملک مزایای دارد که در صورت اطلاع، هیچ‌گاه بدون دریافت آن پای معامله نمی‌روید. ازجمله این مزایا عبارتند از:

جلوگیری از فسخ یک‌طرفه قرارداد توسط فروشنده در هنگام نوسانات بازار

در بعضی مواقع، از زمان ثبت قرارداد تا موعد انتقال سند مدت ‌زمانی می‌گذرد. اگر در این مدت قیمت ملک بالا رود، ممکن است فروشنده شرط انتقال سند را به دریافت مبلغ بیشتر از قرارداد منوط کند و یا سعی در فسخ یک ‌طرفه قرارداد را داشته باشد. در این صورت با ضررمالی زیادی روبرو خواهید شد. اما اگر قرارداد شما دارای کد رهگیری باشد این ملک در سامانه ثبت ‌اسناد و املاک کشور به نام شما ثبت ‌شده و فروشنده نمی‌تواند چنین طمعی بکند.
پیگیری راحت در مراجع قضایی
کد رهگیری موجود در برگه‌های قرارداد اجاره و فروش به ‌راحتی در مراجع قضایی قابل ‌پیگیری هستند. ادعای شما با انجام چند کلیک قابل‌ بررسی است.
بالا رفتن حس اطمینان در معاملات
درگذشته در خبرها بارها شنیده می‌شد که فردی یک ملک را چندین بار فروخته و به این طریق از چندین نفر کلاه‌برداری کرده است. خوشبختانه در حال حاضر کلیه مشاورین املاک در سراسر کشور به سامانه متصل هستند و در لحظه اطلاعات خرید و فروش ملک در دسترس آن‌ها قرارداد.
اطمینان از تخلیه به‌موقع ملک
در بحث اجاره ملک، داشتن کد رهگیری ملک مورد معامله در دعاوی مالک و مستأجر بسیار راهگشاست. در صورت پایبند نبودن مستأجر به اجاره ‌نامه وعدم تخلیه به ‌موقع ملک، کد رهگیری به مالک این امکان را می‌دهد که خیلی سریع حکم تخلیه را بگیرد.
استعلام وضعیت ملک از شهرداری
اگر برای خرید ملکی نگران وضعیت آینده آن در نقشه شهری هستید، می‌توانید با داشت کد رهگیری ملک به شهرداری مراجعه کنید و از نبودن ملک در طرح‌های توسعه شهری، مثل فضای سبز و بزرگراه اطمینان حاصل کنید.

در هنگام ثبت مشخصات ملک در سامانه ثبت اسناد و املاک، اطمینان از صحت کدپستی ملک بسیار مهم است. حتما جهت گرفتن تاییدیه کدپستی ملک به ادارات پست مراجعه کنید و از قبول کدپستی پشت کارت ملی افراد و یا کدپستی درج شده درقبوض خودداری کنید.

نکات مهم در جهت صحت تنظیم قرارداد

نکات مهم در جهت صحت تنظیم قرارداد

  •  در هنگام ثبت مبایعه‌نامه و اجاره‌نامه ثبت کدپستی ملک، مهم‌ترین بخش این قرارداد است. پس حتماً برای دریافت تأییدیه کدپستی به ادارات پست مراجعه کنید و به کدپستی پشت کارت ملی افراد و یا کدپستی موجود در قبوض خدماتی که توسط مالک ارائه می‌شود استناد نکنید. زیرا در صورت سهل‌انگاری کد رهگیری شما هم بی‌اعتبار خواهد بود.
  •  در بعضی موارد، مشاورین املاک با مطرح کردن اینکه اخذ کد رهگیری هزینه جانبی زیادی برای طرفین دارد، افراد را از گرفتن آن منصرف می‌کنند؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که گرفتن کد برای مشاورین املاک هزینه قابل ‌ملاحظه‌ای ندارد و نباید مبلغی مجزا از کمیسیون برای دریافت آن طلب کنند. پس جهت ثبت معاملات خود به مشاورین املاک مورد اعتماد و منصف مراجعه کنید.
  •  پس از دریافت قرارداد، حتماً به ‌دقت مشخصات طرفین را چک کنید. همچنین باید در قسمت بالای هریک از نسخه‌های قرارداد، کد QR و برچسب هولوگرام، که جهت اصالت بخشیدن به این اسناد قرارگرفته است را مشاهده کنید.
  •  نکته آخر این‌که در هرزمان می‌توانید با مراجعه با سامانه ثبت ‌اسناد و املاک کشور و واردکردن کدملی خود و کد رهگیری ملک از صحت قرارداد خود اطمینان حاصل کنید.
    الزام مشاورین املاک به ثبت اطلاعات معاملات املاک در سامانه، از جمله موارد بسیار خوب جهت جلوگیری از تخلفات و کلاه ‌برداری ‌هاست. حتماً در طی اجرای این برنامه اشکالات یا خلأهای قانونی وجود دارد که باعث شده هنوز هم قراردادهای دست‌نویس در بین مردم ردوبدل شود. امید است با طرف شدن این مشکلات و راحت شدن مراحل انجام کار، شاهد امنیت و ایجاد اعتماد بیشتر در بازار بزرگ معاملات کشور باشیم.
برچسب ها:
پیام بگذارید